Heimstaden sätter upp över 21 000 brandfiltar

PRESSMEDDELANDE

Heimstaden utrustar nu alla sina drygt 21 000 lägenheter med brandfiltar. Projektet är redan långt gånget och innan jul förväntas alla hyresgäster ha fått besök av sin lokala fastighetsskötare som sätter upp brandfilten.

– Att placera ut brandfiltar i alla våra lägenheter är ett led i Heimstadens visionsarbete att förenkla och förgylla livet genom omtänksamma boenden, säger Maria Petersson, vd för Heimstaden Förvaltning.

I slutet av september månad hade drygt 15 000 hyresgäster fått en brandfilt på plats i sitt kök, eller i närheten av köket. Många mindre bränder börjar just i köket och genom att sätta upp brandfilten vill Heimstaden öka brandsäkerheten i lägenheten och skänka extra trygghet till hyresgästerna.

– Det brinner i genomsnitt i 17 bostäder i Sverige varje dag men det blir oftast ingen katastrof, eftersom man kan släcka branden eller den slocknar av sig själv, säger Håkan Franzén, som är försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Han menar att brandfilten är ett bra komplement till det övriga brandskyddet; brandvarnare och brandsläckare.
– Brandfilten är otroligt bra för isolerade bränder. Man kommer ganska långt på en brandfilt och den lämnar inte efter sig skum eller pulver som behöver tas omhand, säger han.

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag

Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige och Danmark. I Sverige är verksamheten och fastighetsportföljen uppdelad i fyra geografiska områden; Norr, Mitt, Syd och Skåne, med en stark lokal närvaro. Heimstaden har ca 21 300 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 30.8 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.
Huvudkontoret är placerat i Malmö.

För mer information se www.heimstaden.com