Bestuur Heimstaden AB
Persbericht, 8 maart 2021

Fredrik Reinfeldt en Vibeke Krag treden toe tot bestuur van Heimstaden

Malmö – Vibeke Krag en oud-premier van Zweden Fredrik Reinfeldt treden toe tot het bestuur van Heimstaden AB, meerderheidsaandeelhouder en manager van Heimstaden Bostad AB – een van Europa’s grootste woningverhuurders met een aanbod van meer dan 110.000 woningen met een totale waarde van ongeveer 170 miljard Zweedse Kroon. De nieuwe bestuursleden zullen met hun substantiële ervaring bijdragen aan de ontwikkeling van het bedrijf.

Voorzitter Ivar Tollefsen verheugt zich op de samenwerking met de nieuwe leden:

“Fredrik Reinfeldt heeft een indrukwekkende politieke carrière. Ook nadat hij zijn ambt als premier van Zweden neerlegde, is hij zich blijven uitspreken over maatschappelijke en ecologische onderwerpen. Hij past perfect bij Heimstadens visie op Friendly Homes en onze maatschappelijke ambities. Vibeke Krag deed uitgebreide financiële leiderschapservaring op diverse organisaties. En als Deense heeft ze waardevolle kennis over Denemarken, Heimstadens grootste markt. Ik kijk ernaar uit om met hen beiden samen te werken bij Heimstaden."

Fredrik Reinfeldt

Fredrik Reinfeldt is een ervaren politicus die twaalf jaar lang de Zweedse Gematigde Uniepartij heeft geleid. Acht jaar langs was hij bovendien premier van Zweden. Sinds hij in 2015 met pensioen ging, bekleedde hij functies als voorzitter van Centrum for AMP en Extractive Industries Transparency Initiative. Ook was hij adviseur voor Nordic Capital en Bank of America Merrill Lynch.

"Heimstaden maakt een indrukwekkende groei mee,” zegt Reinfeldt. “In combinatie met de kernwaarden Care, Dare, Share, Heimstadens langetermijnplannen en de wens om bij te dragen aan een betere maatschappij, zie ik dit als een kans om een positieve invloed te hebben op de levens van mensen in verschillende Europese landen. Het is met hoge verwachtingen en toewijding dat ik me zal bezighouden met de verdere ontwikkeling van het bedrijf.”

Vibeke Krag

Vibeke Krag is een ervaren professional met brede CEO- en bestuurservaring bij grote organisaties op het gebied van financiën, verzekeringen en energie. Zo werkte ze voor Codan A / S, Gjensidige Forsikring ASA, Nykredit A / S en de Deense Mededingings- en Consumentenautoriteit.

“Ik kijk er naar uit om toe te treden tot het bestuur. Heimstaden biedt woningen aan meer dan 250.000 mensen in zeven landen aan, wat een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Met ambities voor verdere duurzame groei zet Heimstaden zijn indrukwekkende reis als toonaangevende woningverhuurder in Europa voort ”, aldus Vibeke Krag.

Ambitieuze doelen

Na de jaarlijkse algemene vergadering van 8 april 2021 zal de Raad van Bestuur van Heimstaden bestaan uit Ivar Tollefsen (voorzitter), John Giverholt, Fredrik Reinfeldt en Vibeke Krag. De nieuwe leden vervangen Patrik Hall en Magnus Nordholm, die respectievelijk als CEO en plaatsvervangend CEO bij Heimstaden zullen blijven.

"Het nieuwe bestuur plaatst ons, samen met ons senior management, in de sterke positie om de ambitieuze doelen van Heimstaden te bereiken en Friendly Homes te bieden in zeven Europese landen", aldus Ivar Tollefsen.

Heimstaden is een van oorsprong Scandinavische woningverhuurder actief in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Wij willen het leven van onze bewoners comfortabeler maken door ze een vriendelijk woonklimaat te bieden, en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst.